Ktoré zručnosti budú v blízkej budúcnosti na slovenskom pracovnom trhu najžiadanejšie?

Obsah článku

Trh práce sa dynamicky mení nielen vo svete, ale aj na Slovensku. Vplyv naň majú digitalizácia, rozvoj umelej inteligencie a ďalších pokročilých technológií. Pripravili sme prehľad zručností, ktorých dôležitosť bude rásť a ktorých znalosť vás na trhu práce zvýhodní.

  1. Digitálna gramotnosť a práca s dátami

Hovorí sa, že dáta vládnu modernému svetu. Firmy očakávajú, že ich pracovníčky a pracovníci budú schopní narábať s dátami a chápať ich význam. Zručnosti ako data storytelling – teda schopnosť tlmočiť a vizualizovať zložité dáta – budú nevyhnutné v marketingu, vývoji či riadení. Okrem toho sa zvyšuje dopyt po znalostiach z oblasti cloudových riešení, správy digitálnych platforiem a analytiky veľkých dát.

  1. Umelá inteligencia

Umelá inteligencia (AI) zásadne mení trh práce – automatizuje rutinné úlohy, zrýchľuje procesy a tým vytvára nové typy povolaní. Stúpa dopyt po ľuďoch so základnými digitálnymi zručnosťami, kritickým myslením a schopnosťou učiť sa nové technológie. AI môže zefektívniť prácu, ale zároveň prináša výzvy – napríklad zánik niektorých profesií, otvára tiež otázky etiky a jej regulácie.

  1. Kybernetická bezpečnosť

S rastúcim množstvom online služieb rastie aj potreba chrániť citlivé údaje. Profesionálky a profesionáli v tejto oblasti využívajú rôzne nástroje na predvídanie a odhaľovanie kyberútokov, pričom kombinujú technické a psychologické prístupy. V roku 2024 pracovalo v kyberbezpečnosti na svete viac ako 10 miliónov ľudí, pričom sa očakáva, že ich počet bude rásť.

  1. UX dizajn a používateľská skúsenosť

Používateľsky prívetivé technológie sú základom digitálnej transformácie. UX/UI dizajnérky a dizajnéri zabezpečujú, aby boli nové aplikácie a platformy jednoduché a intuitívne, čo zvyšuje ich dostupnosť aj pre ľudí s netechnickým pozadím. Náplňou ich práce je aj analyzovanie reakcií používateľov na reklamu a zvyšovanie jej úspešnosti.

  1. Digitálny marketing

S reklamou súvisí aj nasledujúci bod. Digitálni marketéri a marketérky musia ovládať prácu s dátami, rozumieť správaniu zákazníkov a využiť AI na personalizáciu obsahu – a tým zvýšiť šancu, že reklama zaujme. Kreativita, stratégia a technické zručnosti sa v tomto odbore prepájajú čoraz intenzívnejšie.

  1. Soft skills

Popri týchto hard skills (teda technických a odborných zručnostiach) však svoju rolu stále hrajú aj mäkké zručnosti (soft skills). Tie sa poväčšine dajú naučiť len praxou, skúsenosťami a interakciou s ľuďmi. Medzi žiadané soft skills patria:

  • Emocionálna inteligencia a komunikácia. Aj keď technológie napredujú, medziľudské vzťahy zostávajú základom. Schopnosť empaticky komunikovať, viesť tím a riešiť konflikty je nenahraditeľná. Emocionálna inteligencia podporuje zdravé pracovné prostredie a zvyšuje tímovú efektivitu.
  • Kritické myslenie a riešenie problémov. V prostredí pretlaku informácií je dôležité vedieť vyhodnotiť, čo je relevantné, vytvárať logické argumenty a prichádzať s riešeniami.
  • Adaptabilita a flexibilita. Rýchle technologické zmeny a rozšírené hybridné modely práce vyžadujú schopnosť rýchlo sa učiť, meniť pracovné návyky a efektívne zvládať nové úlohy.
  • Udržateľnosť a ekologické zmýšľanie. Zamestnankyne a zamestnanci s vedomosťami o zelených technológiách a cirkulárnej ekonomike budú žiadaní. Dôležitá je nielen odbornosť, ale aj schopnosť implementovať ekologické riešenia do každodennej praxe.

Tento článok vznikol v rámci iniciatívy UNICEF Pathways. Viac informácií nájdete na digital one-stop-shop UNICEF: https://akodobrezesi.sk/ua/pathways

Obsah článku

Páčil sa Vám tento článok?

Radi vám
poradíme

Ďalšie články

Pracovný pohovor – otázky a odpovede

Pracovné pozície, po ktorých je a bude na Slovensku najväčší dopyt

Ako rozpoznať diskrimináciu na pracovisku

Ako si na Slovensku založiť živnosť

Mapa poskytovateľov služieb